Az eladó szavatossági és jótállási felelősségére a Ptk-ban és a
49/2003. (VII.30.) GKM rendeletben foglaltak az irányadóak. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról a
151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet utasításai az irányadóak
7.1. Kellékszavatosság
7.1.1. A megrendelt termékek hibája esetén a felhasználó Ptk. rendelkezései alapján kellékszavatossági igényt érvényesíthet a szolgáltatóval szemben.
7.1.2. A kellékszavatossági igénye érvényesítése során a felhasználó kérheti a hibás termék kijavítását vagy kicserélését, kivéve, ha a kijavítás vagy kicserélés lehetetlen, vagy a szolgáltató számára aránytalan többletköltséggel járna.
Ha a felhasználó a kijavítást, vagy a kicserélést nem kérte illetve kérhette, arányos árleszállítást igényelhet, a terméket a szolgáltató költségére kijavíthatja, illetve kijavíttathatja, vagy elállhat a szerződéstől, ha a kijavítást vagy kicserélést a szolgáltató nem vállalta, nem tudta elvégezni, vagy ha a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Az érdekmúlás érdemi bizonyítása a felhasználó kötelessége. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
A felhasználó a választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban viselnie kell, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a szolgáltató adott okot.
7.1.3. A felhasználó köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de legkésőbb a hiba felfedezésétől számított 2 (kettő) hónapon belül közölni. A közlés késedelméből eredő kárért a felhasználó a felelős.
7.1.4. Fogyasztónak minősülő felhasználó esetén a teljesítéstől számított 6 hónapon belül kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén és a szerződés megkötésének igazolásán (7.4.1. pont) túl nincs egyéb feltétele. Ilyen esetben a szolgáltató csak akkor mentesül a szavatosság alól, ha ezt a vélelmet megdönti, vagyis bizonyítja, hogy a termék hibája a felhasználó részére történő átadást követően keletkezett. A teljesítéstől számított 6 (hat) hónap leteltét követően azonban már a felhasználó köteles bizonyítani, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában megvolt.
7.1.5. A szerződés teljesítésétől számított 2 (kettő) éves elévülési határidőn túl szavatossági igényét a fogyasztónak minősülő felhasználó már nem érvényesítheti. Használt termék vásárlása esetén ez a határidő 1 (egy) év.
7.1.5. Nem fogyasztóval kötött szerződés esetén a jogosult az átvétel időpontjától számított 1 éves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényeit.
7.2. Termékszavatosság
7.2.1. Ingó dolog (termék) hibája esetén a fogyasztónak minősülő felhasználó kellékszavatosság helyett termékszavatossági igényt érvényesíthet. Kellékszavatossági és termékszavatossági igény egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthető.
7.2.2. Termékszavatossági igény a termék gyártójával vagy forgalmazójával szemben érvényesíthető.
7.2.3. A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén a felhasználónak kell bizonyítania.
7.2.4. Termékszavatossági igényként a felhasználó kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.
7.2.5. A felhasználó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval (forgalmazóval) közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a felhasználó felel.
7.2.6. Termékszavatossági igényét a felhasználó a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított 2 (kettő) éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
7.2.7. A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
- a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy
- a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
7.3. Jótállás
7.3.1. Hibás teljesítés esetén a szolgáltató jótállásra köteles az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet és a Ptk. vonatkozó rendelkezésének megfelelően. Jótállási igényt a kormányrendelet alapján a fogyasztónak minősülő felhasználó érvényesíthet.
7.3.2. A kormányrendelet mellékletében felsorolt új tartós fogyasztási cikkek tekintetében a kötelező jótállás 1 év, melynek kezdő időpontja a termék fogyasztónak történő átadásának a napja.
7.3.3. Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre nem érvényesíthet. A jótállásból fakadó jogok azonban a felhasználót a kellékszavatosság és termékszavatosság útján érvényesíthető jogosultságaitól függetlenül megilletik.
7.3.4. A jótállási kötelezettség kizárólag az új termékekre terjed ki, a használt termékek vonatkozásában jótállási igény nem érvényesíthető.
7.3.5. A szolgáltató csak abban az esetben mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
7.3.6. Jótállási igényét a felhasználó a kellékszavatosságnál kifejtettek szerint érvényesítheti, azzal a kivétellel, hogy a tartós fogyasztási cikk hibája esetében az átvételtől számított 3 munkanapon belül érvényesített csereigény esetén a terméket a szolgáltató kicseréli, ha a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
7.3.7. A szolgáltató a jogszabály szerinti kötelező jótálláson túl a termékekért semmilyen további jótállást nem vállal.
7.4. A szavatossági, jótállási igények közös szabályai
7.4.1. A szavatossági igények érvényesítése esetén a felhasználó kötelessége a szerződés megkötésének bizonyítása, amely történhet számlával, nyugtával vagy fuvarlevéllel is.
7.4.2. A szolgáltató a fogyasztó nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni. A jegyzőkönyv másolatát haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. A szolgáltató a jegyzőkönyvet az annak felvételétől számított három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni.
7.4.3. Ha a szolgáltató a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót.
7.4.4. A szolgáltatónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a szolgáltatót terhelik
7.4.5. Jelen fejezet alkalmazása során fogyasztónak minősülő felhasználó (fogyasztó) a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.